img

Werking en achtergrond



Ik verdiepte me in de neurologisch-motorische achtergrond die kinderen nodig hebben om correct tot leren te komen. Het is belangrijk een onderscheid te maken tussen leerproblemen en leerstoornissen. Leerproblemen komen voort uit onderliggende oorzaken die eerst moeten worden weggewerkt.

Vanuit deze invalshoek wil ik intensief met kinderen aan de slag gaan. Enkel oefenen op de schoolse vaardigheden zoals lezen, rekenen of schrijven leidt vaak tot nog meer frustratie. Zowel bij het kind zelf, als bij leerkrachten en ouders. Dit omdat op deze manier wordt verder gebouwd op onvaste basisvoorwaarden om tot leren te komen. We starten bij de basis.

Kinderen komen tot leren van schoolse vaardigheden

  • binnen een veilig, stressvrij leerklimaat, waarin de verschillende delen van hun brein optimaal kunnen samenwerken.
  • wanneer ze geen hinder meer ondervinden van blijvende aangeboren reflexen.
  • door gebruik te maken van hun zintuigen waarmee ze de wereld rondom zich ontdekken.
  • als ze beschikken over een vlotte lateralisatie en perceptie van hun lichaam, de ruimte en de tijd.
  • door veel te bewegen en te spelen, zo krijgen ze de kans hun grove en fijne motoriek voldoende te ontwikkelen.
  • als door herhaling hun zenuwbanen voldoende verstevigd zijn, wat resulteert in een goed werkend geheugen.

De aanpak die ik volg bestaat uit volgende deelgebieden



  • vertrekkend vanuit een uitgebreide intake
  • met reflexintegratie als achtergrond
  • kinderen opbouwend bijsturen op sensorisch-motorisch vlak
  • om via geheugentraining over te gaan naar het trainen van schoolse vaardigheden
  • dit alles binnen een aangename, veilige leersituatie waar het kind met z’n eigen capaciteiten en behoeften centraal staat
img